Petua elak kucing berak dan kencing merata, guna 2 bahan dapur ini.

Assalamualaikum wbr.,

Petua elak kucing berak dan kencing merata, guna 2 bahan dapur ni je. Ramai dalam kalangan kita yang mengalami masalah bau najīs kucing terutama mereka yang tinggal dalam kejiranan jian-jiran yang membela kucing. Menjadi masalah lagi apabila kucing-kucing yang dibiarkan bebas membuang najīs merata-rata dalam kawasan rumah kita.

Memang strēss jika setiap kali buka tingkap atau pintu kita terhidu bau najīs dan air kencīng kucing memang tidak menyenangkan ini.. Boleh hilang mood dibuatnya, kena basuh lagi kencīng dan tahī kucing bersepāh-sepāh dekat halaman rumah.

Tapi nak buat macam mana, kucing kan. Nak marāh pun tak boleh. Nak bergāduh dengan jiran pun lagi lah tak boleh kan.

Jika anda mengalami masalah ini, anda boleh cuba petua yang dikongsikan oleh Puan Zuriaty Musa ini. InsyaAllah masalah pencemaran bau di kawasan rumah anda dapat diselesaikan.

BAHAN-BAHAN

2 labu Bawang Putih
3 atau 4 batang Serai
1 Cawan Air

CARA PENYEDIAAN

Caranya mudah sahaja.

LANGKAH PERTAMA
Kupas, hiris dan kisar semua bahan di atas

LANGKAH KEDUA

Tapis, ambil airnya dan masukkan ke dalam botol spray

CARA PENGGUNAAN

Mudah sahaja, cuma sembur sahaja di mana-mana tempat yang selalu kucing berak/kencing atau mana-mana tempat yang selalu kucing bermain.

KADAR SEMBURAN

Musim Hujan – Sembur 2 minggu sekali
Musim Kemarau – Sembur sebulan sekali pun ok

Itu sahaja, mudah kan? Selamat Mencuba!

About Wannura

Pencinta Kehidupan Alamiah
This entry was posted in Petua rumah. Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s